De onthulling van Apples Vision Pro Headset
Apple Vision Pro is een geavanceerde bril die is ontworpen met hoogwaardige materialen zoals aluminium en glimmend glas. De behuizing van de bril heeft een vergelijkbare dikte als een MacBook, maar het gevlochten textiel dat de ruimte rondom je gezicht en de bril afsluit, loopt verder door en steekt daardoor enigszins uit aan de voorkant van je hoofd. Aan de zijkanten van de bril bevinden zich twee uitsteeksels met ingebouwde luidsprekers. Deze luidsprekers zijn zo afgesteld dat ze automatisch worden aangepast aan de akoestiek van de ruimte, wat resulteert in een verbeterde geluidsweergave. De hoofdband aan de achterkant van de bril is voorzien van een comfortabele 3D-structuur en kan worden verwijderd met behulp van oranje lipjes aan de binnenkant van de hoofdband.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Een opvallend kenmerk van de Apple Vision Pro is het 3D OLED-scherm aan de buitenkant van het vizier. Dit scherm, ook wel het “Eyesight-schermpje” genoemd, is voorzien van een lenticulaire lenslaag, vergelijkbaar met de 3D-schermen van Dimenco. Dankzij de 3D-eigenschappen van het scherm kan de bril de ogen van de drager tonen aan mensen in de omgeving, waardoor het lijkt alsof de drager recht in de ogen wordt gekeken. Wanneer de drager de omgeving niet kan zien, kan de bril dit aangeven door alleen een kleurverloop op het scherm weer te geven. Deze functie zorgt ervoor dat de drager niet volledig afgesloten wordt van de omgeving, zoals bij andere VR-brillen wel het geval is. Het is echter nog onbekend hoe effectief deze oplossing van Apple in de praktijk zal werken. Tijdens een demonstratie in een verduisterde ruimte leek het externe scherm niet bijzonder helder, en het glazen oppervlak van de bril reflecteerde sterk de omgeving.
Gemengde werkelijkheid
De Apple Vision Pro is een mixed reality-bril die is ontworpen om de drager in staat te stellen de omgeving goed waar te nemen. In tegenstelling tot echte AR-brillen, zoals de Microsoft Hololens, kan de drager de omgeving niet rechtstreeks zien. In plaats daarvan kijkt de drager naar beelden die worden geregistreerd door camera’s op de headset. Door middel van een combinatie van camera’s en sensoren, waaronder een lidarscanner, wordt een passthrough-beeld gegenereerd met behulp van de speciale R1-processor, die een minimale vertraging (latency) biedt. De zichtbaarheid van de omgeving kan worden verminderd met een draaiknop aan de rechterbovenkant van de bril, en met de knop aan de linkerkant kan de drager 3D-foto’s of video’s van de omgeving vastleggen.
Geavanceerde displays
Om de wereld en virtuele objecten op een realistische manier weer te geven, is de Vision Pro uitgerust met geavanceerde displays. Er zijn twee OLED-panelen, één voor elk oog, met ongeveer 11,5 miljoen pixels per scherm, wat meer is dan de 8 miljoen pixels van een 4K-beeld. Zelfs luxe consumentenheadsets zoals de HTC Vive Pro 2 halen slechts ongeveer 6 miljoen pixels per oog. Het OLED-scherm biedt in principe een perfect contrast, en Apple belooft ook HDR-ondersteuning, iets wat veel andere VR-brillen niet bieden. Hoewel Apple geen exacte uitspraken heeft gedaan, werd in geruchten gesproken over een piekhelderheid van 5000 cd/m². Het is echter onwaarschijnlijk dat de bril daadwerkelijk helderder kan zijn dan de meeste HDR-televisies, aangezien het scherm wordt bekeken door een lens. De pancakelenzen met drie elementen, die compacter zijn dan de gebruikelijke fresnellenzen in VR-headsets, bieden naar verluidt superieure scherpte van hoek tot hoek, maar er gaat relatief veel licht verloren met dit type lens.
Beeldhoek en gewicht
Tijdens de presentatie heeft Apple geen informatie verstrekt over de beeldhoek die de Vision Pro biedt. Bij gangbare AR-headsets is de beeldhoek doorgaans niet zo groot als het gezichtsveld van het menselijk oog. Een andere belangrijke factor die niet werd genoemd, maar wel belangrijk is voor het comfort, is het gewicht van de bril. Er wordt gezegd dat dit een aandachtspunt was tijdens de ontwikkeling, maar het is nog afwachten of het gewicht echt minder is dan 300 gram, zoals werd gesuggereerd in de geruchten. Een dergelijk laag gewicht zou de Vision Pro een voordeel geven ten opzichte van andere VR-brillen, die soms meer dan een halve kilo wegen. Eenvoudige AR-brillen, zoals de vermeende “Glasses” van Apple, zijn over het algemeen nog lichter. Zo wegen de doorzichtige Lenovo Glasses T1 en TCL NXTWear G slechts 30 of 40 gram.
VisionOS
De Apple Vision Pro bevat niet alleen een display, maar ook een volledige computer. Het is gebaseerd op een Apple M2-soc, waarbij de R1-chip specifiek is ontworpen om de displays aan te sturen. De M2-soc is op papier aanzienlijk krachtiger dan de Qualcomm XR2-soc in vergelijkbare brillen. Hoewel de M2-soc passief gekoeld wordt in bijvoorbeeld een MacBook Air, heeft Apple gekozen voor actieve koeling in de Vision Pro. Net als de PlayStation VR2 maakt de Vision Pro gebruik van foveated rendering om de werklast te verminderen. Door te weten waar de gebruiker naar kijkt, kan de bril minder scherpe details renderen in andere delen van het beeld.
Het besturingssysteem van de Vision Pro heet visionOS en heeft een interface die lijkt op macOS en iOS, met vergelijkbare onderliggende technologieën. In plaats van controllers maakt de bril gebruik van een interessante combinatie van oogtracking, handtracking en stemherkenning voor bediening. Dit kan een zeer effectieve combinatie zijn. Hoewel er VR/AR-headsets zijn die handtracking ondersteunen, is dit op zichzelf beperkt omdat selecties vaak grote armgebaren vereisen. Met de Vision Pro kun je je handen comfortabel laten rusten terwijl je met je ogen door opties scrolt, en een eenvoudige vingerbeweging volstaat voor selectie. Als alternatief kun je nog steeds een toetsenbord, muis en zelfs controllers gebruiken als dat handiger is.
Tijdens de presentatie werd gesproken over verschillende gebruiksmogelijkheden, maar Apple lijkt de bril vooral te richten op individuele consumenten. In de eerste plaats kan de Vision Pro dienen als vervanging voor meerdere beeldschermen op een bureau. Apps zoals Safari en de Microsoft Office-suite kunnen worden weergegeven als virtuele zwevende vensters. De Vision Pro maakt videobellen via FaceTime mogelijk, waarbij de headset eerst een scan van je gezicht maakt en vervolgens een digitale reconstructie van je gezicht toont, waarbij de ingebouwde camera’s je mimiek volgen. Met de Vision Pro kun je ook foto’s bekijken, inclusief 3D-opnamen die je met de bril maakt, en panorama’s van je telefoon worden in het volledige gezichtsveld weergegeven. Uiteraard is de Vision Pro ook geschikt voor het bekijken van films en series, waarbij je zelf de grootte van het scherm kunt kiezen en de omgeving kunt verduisteren.
Opvallend genoeg sprak Apple tijdens de presentatie weinig over gaming, hoewel dat vaak een belangrijk gebruiksscenario is voor andere VR- en AR-headsets. Er werd echter vermeld dat er bij de lancering van de bril honderd speelbare Apple Arcade-titels beschikbaar zullen zijn. Apple toonde ook enkele interessante ideeën, zoals een virtueel planetarium of een 3D-DJ-interface. Bob Iger, CEO van Disney, presenteerde een prachtige demovideo waarin je bijvoorbeeld door de wereld van The Mandalorian kunt lopen.
Wanneer de Vision Pro in Nederland en Belgie komt is nog niet beken. Hij zal pas volgend jaar in de Verengide Staten verkrijgbaar zijn.
Blijf op de hoogte van het het laatste nieuws over Apple en de ontwikkelingen van haar Vision Pro